Röd,
Ferrari flaggskeppsfärg, hur valdes denna färg?
Rosso Corsa ("Race red") eller Ferrari red är färgen på
italienska tävlingsbilar. Sedan 1920 har de italienska tävlingsbilarna Alfa
Romeo, Maserati och senare Ferrari och Abarth målad i Rosso Corsa-färg, enligt
rekommendationen från de organisationer som senare skulle bli FIA.
Tävlingarna i bilar blev moderiktiga vid den tiden och infekterade
av "febern" i motorn föreslog James Gordon Bennett, miljonär och
ägare av tidningen New York Herald för Automobile Club de France (ACF) att
skapa ett årligt lopp där bilarna i bilarna i varje land kunde delta. Idén
accepterades, det fanns tävlingar mellan 1900 och 1905 i olika kretsar. År 1920
fastställde Automobile Club de France (ACF), som betraktades som embryot av
International Automobile Federation (FIA), den obligatoriska färgen standarden
för länder. Tanken med greve Eliot Zborowsk att deltagarna valde en viss färg
för sina bilar antogs, så att allmänheten lättare kunde känna igen bilarna av
ursprungslandet. Frankrike, Tyskland och Italien valde blått, vitt respektive
rött; de franska fordonen var blå, tyskarna vita eller silver och de brittiska
gröna. Färgerna tilldelades inte av bilens tillverkningsland eller av förarens
nationalitet, utan av utrustningens ursprung.
Sedan dess identifierades italienska tävlingsfordon (Ferrari, Alfa
Romeo och Maserati) med tonen passion och eld.
Efter skapandet av F1-världsmästerskapet 1950 förblev regeln om
tonaliteter av nationer tjugo år till. 1968 kom reklam till bilarna. Till skillnad
från de flesta lag beslutade de italienska lagen att behålla den tidigare valda
färgen, även om de accepterade endast tonändringar. 1996 målade Scuderia
Ferrari till exempel bilarna med en orange nyans, kallad "Marlboro
Red"; men 2007 togs ytterligare en mörkare metallisk nyans som till och
med nådde granat i vissa fall.
Spårbilarna och resten av Modena racingbilar behöll den ikoniska
'rosso corsa' eller röd racing ... fram till idag. Som ett undantag vann
Ferrari 1964 F-1 VM med John Surtees, tävlade med bilar målade vit och blått,
eftersom de inte presenterades av den italienska fabriken utan av det
amerikanska NART-teamet. Förändringen gjordes som en protest av Ferrari mot de
italienska konkurrensmyndigheterna beträffande beslutet om användning av en ny
typ av motor.
Legenden om färgen röd och Ferrari, ett mytiskt par i
fyrhjulsförsöken, lever fortfarande. 1952 anlände de röda till Ferrari för att
bli hans kännetecken; först 1964 blev Ferrari röd och ersatte den med en
kombination av gråblå och vit som Ferrari kallade 158. Senare, 1975, var Formel
1-bilar mycket lik de i dag, med undantag för vissa detaljer som t.ex. Ferrari
312 T som kombinerade röda med vita, blå och gula detaljer. 1978 hade Ferrari
en mycket allvarligare design, en mycket kraftfull röd med vit mittlista. Sedan
90-talet har Ferrari-bilar förändrats väldigt lite. Rött har blivit
kännetecknet för teamet på bästa sätt.
Länkar med relaterade ämnen
Formel 1 och lagen eller lagen
Formel 1 och lagen eller lagen
Referenser
Rosso
Corsa
¡Qué
historia más molona hay detrás de ese color y la escuadra de Maranello!
¿Por qué
son rojos los coches de carreras de Ferrari?
Imagen de
perfil, Javier Prieto, 03 Feb 2018
Comentarios
Publicar un comentario