Röd, Ferrari flaggskeppsfärg, hur valdes denna färg?


Röd, Ferrari flaggskeppsfärg, hur valdes denna färg?


Rosso Corsa ("Race red") eller Ferrari red är färgen på italienska tävlingsbilar. Sedan 1920 har de italienska tävlingsbilarna Alfa Romeo, Maserati och senare Ferrari och Abarth målad i Rosso Corsa-färg, enligt rekommendationen från de organisationer som senare skulle bli FIA.



Tävlingarna i bilar blev moderiktiga vid den tiden och infekterade av "febern" i motorn föreslog James Gordon Bennett, miljonär och ägare av tidningen New York Herald för Automobile Club de France (ACF) att skapa ett årligt lopp där bilarna i bilarna i varje land kunde delta. Idén accepterades, det fanns tävlingar mellan 1900 och 1905 i olika kretsar. År 1920 fastställde Automobile Club de France (ACF), som betraktades som embryot av International Automobile Federation (FIA), den obligatoriska färgen standarden för länder. Tanken med greve Eliot Zborowsk att deltagarna valde en viss färg för sina bilar antogs, så att allmänheten lättare kunde känna igen bilarna av ursprungslandet. Frankrike, Tyskland och Italien valde blått, vitt respektive rött; de franska fordonen var blå, tyskarna vita eller silver och de brittiska gröna. Färgerna tilldelades inte av bilens tillverkningsland eller av förarens nationalitet, utan av utrustningens ursprung.




Sedan dess identifierades italienska tävlingsfordon (Ferrari, Alfa Romeo och Maserati) med tonen passion och eld.
Efter skapandet av F1-världsmästerskapet 1950 förblev regeln om tonaliteter av nationer tjugo år till. 1968 kom reklam till bilarna. Till skillnad från de flesta lag beslutade de italienska lagen att behålla den tidigare valda färgen, även om de accepterade endast tonändringar. 1996 målade Scuderia Ferrari till exempel bilarna med en orange nyans, kallad "Marlboro Red"; men 2007 togs ytterligare en mörkare metallisk nyans som till och med nådde granat i vissa fall.





Spårbilarna och resten av Modena racingbilar behöll den ikoniska 'rosso corsa' eller röd racing ... fram till idag. Som ett undantag vann Ferrari 1964 F-1 VM med John Surtees, tävlade med bilar målade vit och blått, eftersom de inte presenterades av den italienska fabriken utan av det amerikanska NART-teamet. Förändringen gjordes som en protest av Ferrari mot de italienska konkurrensmyndigheterna beträffande beslutet om användning av en ny typ av motor.



Legenden om färgen röd och Ferrari, ett mytiskt par i fyrhjulsförsöken, lever fortfarande. 1952 anlände de röda till Ferrari för att bli hans kännetecken; först 1964 blev Ferrari röd och ersatte den med en kombination av gråblå och vit som Ferrari kallade 158. Senare, 1975, var Formel 1-bilar mycket lik de i dag, med undantag för vissa detaljer som t.ex. Ferrari 312 T som kombinerade röda med vita, blå och gula detaljer. 1978 hade Ferrari en mycket allvarligare design, en mycket kraftfull röd med vit mittlista. Sedan 90-talet har Ferrari-bilar förändrats väldigt lite. Rött har blivit kännetecknet för teamet på bästa sätt.




Länkar med relaterade ämnen

Formel 1 och lagen eller lagen

Referenser

Rosso Corsa

¡Qué historia más molona hay detrás de ese color y la escuadra de Maranello!

¿Por qué son rojos los coches de carreras de Ferrari?
Imagen de perfil, Javier Prieto, 03 Feb 2018


Comentarios